Välkommen till min nya blogg!


Kommentarer
Postat av: Stefan Källman

Duktigt gjort!

2009-04-01 @ 08:10:41
Postat av: Joones

Måste beröma dig för ett genomfört projekt. Jag hoppas att sidan kompletteras med lite bilder och det vore intressant att se om du gjorde flera liknande projekt och jämförde dem. En sak funder jag dock på i det di skriver om testerna du utförde och de slutsatser du drog av testerna. Du skriver



"Den fungerade precis som den skulle ändå. Då vet man iallafall att de få procent av hjärnan som inte kan använda keton som bränsle, inte sitter i ens problemlösningsdel. Alltså kan man fortfarande tänka klart i situationer där hjärnan måste hitta olika vägar för att klara uppgiften. Man kan alltså hantera den press och stress som uppkommer om man skulle utsättas för liknande ting som jag gick igenom. Man ska inte underskatta hjärnan, för så länge fettnedbrytningen fungerar så fungerar hjärnan också."



Men läser man det du skriver om testerna dag 6.



"Jag gick ner en poäng idag till 8 poäng. Detta var ändå ett väntat resultat då jag stressade mina lösningar."



Min spontana reflektion är att här visar du att din hjärna är påverkad av sjunkande blodsocker. Resultatet i sig är kanske oviktigt. Du har fortfarande förmågan att lösa testerna. Du har inte blivit mindre intelligent (för att uttrcyka sig slarvigt). Men du tillät dig slarva och stressa dig genom testet vilket kostade dig två poäng. Sammanfattningsvis du tänker fortfarande rätt men tar ett felaktigt beslut. I en skarp situation kanske ett sådant beslut kan kosta livet eller hälsan.



Det är som sagt bara en reflektion. Troligen är det ett för litet underlag för att dra några slutsatser. Jag tror att det är svårt att utföra ett bra test. Man kanske inte ska fokusera på förmågan att lösa tankenötter utan titta på tester där man ska fatta ett snabbt beslut på något sätt. Eller något där man ska prioritera visa utvalda saker. Testerna blir kanske svåra att utföra på egen hand och det är nog även svårt att utvärdera resultatet. En sak är jag dock övertygad om och att det är att den erfarenheten du skaffat om dig själv genom projektet är värd mera än de två missade poängen i testen.



Snyggt jobbat och lycka till med liknande projekt i framtiden

2009-04-14 @ 21:44:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0